In de rij bij Ikea. Achter mij vang ik een gesprek op tussen twee studentes. Eén van hen zegt: “ik neem zo meteen lekker een ijsje. Dat vind ik nou altijd zo fijn hier.” Zo’n opmerking zet mij meteen aan het denken: “Oja”, denk ik dan, “dat is de kracht van deze winkelketen, de details kloppen hier altijd”. Het geeft mij meteen inspiratie voor de ontwikkeling van concepten voor andere opdrachtgevers.
Nog een voorbeeld. Hoog van de grond in het vliegtuig. We zijn vlakbij Schiphol, de landing is net ingezet. De Amerikaan achter mij vraagt mij verbaasd of het veel geregend heeft de laatst tijd. Hij wijst naar de vele sloten in de weilanden onder ons. Zo vanuit de lucht zie je inderdaad enorm veel ‘strepen’ water. “Nee”, zeg ik met enige trots, “dat is typisch Nederland”. Dit gesprekje geeft mij nieuwe ideeën voor een positioneringproject waar ik in die tijd mee bezig ben rondom het thema ‘water’.
Beide voorbeelden laten zien hoe gemakkelijk je je kunt laten inspireren door wat je in het dagelijks leven tegenkomt. Logisch, denk je misschien. Maar bij mijn projecten ervaar ik lang niet altijd dat marketeers, strategen of beleidsmakers deze ‘inspiratie van de straat’ daadwerkelijk meenemen in hun werk. We werken vaak met kwantificeerbare gegevens; om te voorspellen, te monitoren en te evalueren. Voor meer klant- en burgerbeleving laten we daarnaast kwalitatief onderzoek uitvoeren. Dat is allemaal heel nuttig en ongetwijfeld echt nodig voor een goede strategie of voor een gedegen beleidsplan, maar soms lijkt het of we onszelf ‘uit’ zetten. Rapporten, boeken, cijfers en experts: allemaal waardevol, maar vergeet het belangrijkste niet: je eigen opmerkzaamheid.
Hoe? Door je eigen antennes aan te zetten en goed te luisteren. Zet je oren en ogen open op plekken waar je je begeeft. Schrijf interessante of verrassende gespreksflarden op in je notitieboekje of smartphone. Maak foto’s van opvallende zaken of gebeurtenissen. Allemaal dingen die je net iets anders laten kijken naar het alledaagse. Denk bij het schrijven of vastleggen nog niet te veel na over ‘wat je er mee moet’. Door het anders kijken én vasthouden hiervan, kan het zijn dat zaken later onverwacht op hun plek vallen. Dat je verbanden ziet die anderen nog niet waren opgevallen, waarmee je echt een aanvullende en creatieve bijdrage levert.
Naast het inzetten van je eigen observatie-antennes kun je ook een stapje verder gaan, bijvoorbeeld binnen je eigen organisatie. Zo kun je afspreken binnen je team om op regelmatige basis observaties met elkaar te delen. Dat zorgt ongetwijfeld voor meer teamdynamiek en nog betere ideeën. Je zou zelfs hiervoor een virtuele en/of fysieke plek kunnen inrichten. Dan maak je de ‘inspiratie van de straat’ nog meer zichtbaar en levend op de werkplek.
Als je je meer bewust bent van de inspiratie om je heen, zijn de saaie momenten opeens waardevol. Dan geniet je opeens van de rij in de supermarkt door de onverwachtse inspiratie die je er op doet.
Dit artikel verscheen eerder op de website van Intermediair.
Comments