top of page
  • Foto van schrijverBarbara de Lange

Start je sessie met persoonlijke inspiratie

We zijn in een zaal met zo’n veertig mensen, allen werkzaam op een stafafdeling van een dienstverlenende organisatie. We gaan, onder leiding van mij, brainstormen over verbeterpunten van de afdeling. Afdelingsmanager Jeanette zal eerst haar collega’s welkom heten, wat achtergrond schetsen en daarna ‘het stokje aan mij overdragen’. Zij start haar verhaal met een filmpje over ‘anders denken’ en innovatie. Ze reikt volgens mij zo mooie handvatten aan die verduidelijken waarom deze dag zo belangrijk is voor de afdeling. Na het filmpje zet Jeanette uiteen hoe zij tegen de afdeling aankijkt en waar zij naar toe wil. Echter, ze legt geen enkel verband met (de inhoud van) het filmpje. In mijn ogen een gemiste kans. Want als ze dat wel had gedaan, had ze haar collega’s meer kunnen aanspreken op het niveau van emotionele beleving. Nu bleef haar welkomstwoord hoofdzakelijk rationeel. Jammer, want als je met een groep mensen aan de slag wilt, of dat nou gaat om team building of het brainstormen over een nieuw concept, is juist die emotionele onderstroom van essentieel belang.



Als je een bijeenkomst start met een filmpje, leg dan dus uit wat voor jou de link hiervan is met het onderwerp van de sessie. Zie je in het filmpje raakvlakken met onderwerpen die voor jouw team of business case van belang zijn? Ben je het eens met wat er uitgebeeld wordt of juist niet? Of raakt het je persoonlijk? Het doet er eigenlijk niet eens toe wat de link is, zolang die er maar is en je hem maar toelicht. Het is overigens ook prima dat je de link met het filmpje later legt, ergens op een moment waarin het tijdens de sessie relevant is.


Een ander voordeel van een leuke, inspirerend start is dat het nadenken hierover er voor zorgt dat je zelf, als brainstorm- of sessieleider, alvast in de goede, creatieve modus komt. Hierbij een paar suggesties:

  • Filmpjes liggen het meest voor de hand. Via youtube heb je er zo een paar gevonden. Dit filmpje geeft een mooi voorbeeld van hoe mensen op creatieve wijze tot ander gedrag weten te verleiden.

  • Neem iemand mee uit de beoogde doelgroep die je de groep welkom laat heten. Dat mag je best een beetje aandikken.

  • Zet een specifiek sfeerbepalend liedje op.

  • Neem een voorwerp mee dat jou inspireert of dat volgens jou associatief linkt aan het onderwerp. Vertel daar een persoonlijk verhaal over.

  • Spreek af dat iemand jou (brutaal) onderbreekt tijdens je inleiding. Deze onderbreking moet wel ten dienste staan van het onderwerp.

  • Lees een gedicht of liedtekst voor, of gebruik een citaat.

Let er op dat je een opening kiest die bij jou past. Het mag best een beetje uit je comfort zone zijn. Maar het moet wel iets zijn waar jij zelf een logische verbinding mee kunt maken. Als het niet bij je past, wordt het een ‘trucje’ en dat voelen mensen. Het idee is dat je op een speelse wijze deelnemers vast in de juiste, creatieve, inspirerende stemming brengt. Dit artikel is eerder verschenen op de website van Intermediair.

bottom of page