Een goede brainstormsessie levert zoveel flow en energie op, dat het soms lastig is om de deelnemers bij het onderwerp te houden. Bij het brainstormen zet je namelijk associaties in die een stroom aan ideeën op gang brengt en houdt. Vaak hebben zij niet rechtstreeks met het onderwerp te maken, al zijn er wel raakvlakken.
Zo kun je bij het brainstormen over bijvoorbeeld een nieuwe positionering voor een wegrestaurant vanuit het thema ‘auto’ op inspirerende vondsten komen. Om de reikwijdte van de ingevingen te vergroten, kun je als brainstormleider het onderwerp meer stretchen door verder te associëren op auto door bijvoorbeeld ‘merken auto’ of ‘dagtripjes met de auto’ in te brengen. Het is geen bezwaar dat de inzichten die daaruit voort komen alle kanten op schieten. Dat komt in het proces vanzelf goed, zodra je de ideeën gaat clusteren en van daaruit gaat selecteren. Wat wel onhandig is, is dat door de brede associaties de deelnemers afgeleid kunnen zijn van het brainstormonderwerp. Dat komt doordat de ingevingen die men krijgt, aan kunnen haken bij aanpalende gedachten die deelnemers onrustig kunnen maken. Dat kan van alles zijn, van werk tot privé. Om bij het voorbeeld van het wegrestaurant te blijven, de associatie met ‘auto’ of ‘dagje uit’ kan mensen doen herinneren aan het feit dat ze hun auto nog APK moeten laten keuren of dat ze hoognodig dat weekendje weg moeten boeken. Dat kunnen dus kleine persoonlijke ‘to do’ dingen zijn. Maar soms merk ik dat het ook om zaken kan gaan die wat groter zijn. Dan loop je het risico dat deelnemers zich niet meer goed op het onderwerp kunnen concentreren, of zelfs even uit de sessie weg willen lopen om te bellen.
Daarom gebruik ik ‘parkeerkaarten’ die ik op de tafel klaarleg aan het begin van de sessie. In de inleiding leg ik uit waar deze kaarten voor bedoeld zijn en let er vervolgens op dat mensen het niet als verplichting zien. Bovendien benadruk ik dat deelnemers afleidende gedachten voor zichzelf mogen op schrijven en dat ze de ‘parkeerkaarten’ niet aan het einde van de sessie hoeven in te leveren. Mijn ervaring is dat ongeveer de helft van de deelnemers de kaarten daadwerkelijk gebruikt. Zelf heb ik de kaarten vormgegeven met een knipoog naar het alom bekende parkeerbord. Het past bij de associatieve sfeer die je wilt creëren in een brainstormsessie. Daarnaast dragen deze parkeerkaarten bij aan de setting die je direct aan het begin van een brainstormsessie wilt neerzetten, waarin je wilt laten zien dat de sessie ‘anders is dan een gewone vergadering’.
Je kunt zelf parkeerkaarten maken die passen bij jouw stijl of idee. Soms helpt het zelf maken van dit soort items om je in de juiste brainstormstemming te brengen.
Comments