“Welnee, die post-it blokjes hoef je toch niet uit te pakken? Dat kunnen de mensen straks prima zelf doen.” Margriet en ik maken de zaal gereed waarin straks maar liefst 30 subgroepjes tegelijk gaan brainstormen. We leggen een aantal brainstormmaterialen klaar: gekleurde pennen, papier, tijdschriften ter inspiratie en dus ook post-its. Ik laat in dit geval het plastic om de post-its zitten en heb zodra de subgroepjes beginnen spijt. Het scheuren van het plastic zorgt voor een rommelige sfeer en ook heb ik het idee dat het net iets te weinig uitnodigend overkomt om de post-its te gebruiken.
Het zijn dergelijke kleine dingen die bepalend zijn voor een goede start. De verzorgde indruk die je aan het begin van de brainstormsessie maakt, nodigt uit tot een actieve deelname. Ik merk dat dat grote invloed heeft op de houding van de deelnemers aan het begin. Soms is het lastig om aan het begin meteen de goede brainstormsfeer te creëren. Als ik zorg dat de tafel goed is ingericht, merk ik het al als mensen binnenkomen. Dan komen er opmerkingen als “zo, we gaan echt wat doen vandaag” of “goh, dat is weer wat anders met die kleurtjes”.
Mijn ervaring is dat je door de keuze van de materialen en de presentatie daarvan laat zien dat je het goed hebt voorbereid. Dat maakt dat deelnemers bij voorbaat de hele sessie al serieuzer nemen.
Wat kun je doen om die verzorgde indruk te maken?
Gebruik net wat andere basismaterialen dan de deelnemers in de eigen organisatie gewend zijn. Dus niet de schrijfblokken die de deelnemers intern gebruiken; maar juist andere. Met een andere kleur of ander formaat.
Zorg dat je basismateriaal (pennen, papier en post-its) netjes en schoon is. Dus bijvoorbeeld geen gefrommeld papier. Let er ook op dat de post-it blokjes schoon zijn (bij oude post-its kleeft er vaak vanalles aan de lijm).
Leg gekleurde pennen / stiften neer. Dat ziet er vrolijk uit. Maar het kan ook inhoudelijk handig zijn (bijvoorbeeld als je deelnemers ideeën wil laten categoriseren).
Leg voor iedereen een setje basismaterialen neer. Dat nodigt uit.
Dit is de basis. Heb je geen tijd voor meer om verder materialen te verzorgen, dan is dit voldoende. Het is echter nog beter én leuker is als je nog een paar andere dingen doet. Zorg ervoor dat hetgeen je meeneemt, bij je past. Hierbij een aantal ideeën.
Zet muziek op. Zeker in bepaalde organisaties is dat ‘anders dan anders’ en dat is dan ook het doel daarvan. Dat de deelnemers meteen aanvoelen dat er niet ‘gewoon wordt vergaderd’. Kies muziek die jou raakt. Dan heb je meteen een aanknopingspunt voor wat small talk voordat de sessie begint.
Zorg voor iets lekkers wat relateert aan het onderwerp. Stel je gaat brainstormen over een ‘typisch Hollands product’: koop dan tompoezen van de Hema. (Je kunt het dan zowel over het merk Hema als tompoezen hebben.) Of, als het bijvoorbeeld gaat het over vitaliteit of gezondheid: koop een gezond product (appelen, groentechips, smoothies etc.).
Leg nog wat ander knutselmateriaal neer: gekleurd plakband, stickertjes met felgekleurde pijlen, een waslijn met wasknijpertjes. Let er wel op dat het er niet te freubelig uit ziet. Het moet passen bij de organisatie, deelnemers en onderwerp.
Neem aan het onderwerp gerelateerde producten mee. Ter inspiratie of als voorbeeld. Bedenk wel of je dit mensen meteen wilt laten zien of pas later tijdens de sessie.
Leg attributen neer die mensen in brainstormstemming brengen.
Als je een beetje kunt tekenen kun je met tekeningen flipovers en opdrachten ‘opleuken’.
Wat je ook meeneemt of wat je ook neerlegt: het gaat er om dat je fysiek laat zien dat je aandacht hebt besteed aan de voorbereiding van de brainstormsessie.
Dit artikel verscheen eerder op de website van Intermediair.
Comments