top of page
  • Foto van schrijverBarbara de Lange

Vier tips voor meer creativiteit in je teamoverleg



Team- of werkoverleg staan vaak in het teken van planning, afstemming en effectiviteit. Vanzelfsprekend zijn dit belangrijke elementen voor een succesvolle organisatie. Wat daarbij echter snel op de achtergrond raakt, is de creativiteit die vaak indirect een belangrijke motor is voor een innovatieve organisatie of een goed functionerend team. Het is juist deze creativiteit die nieuwe perspectieven en mogelijkheden opent, inspireert en een team energie geeft en uitdaagt het beste uit zichzelf te halen.

Maar hoe deze creativiteit te versterken?


1) Het inspiratiekwartiertje

Geeft het creativiteitsgedeelte in het teamoverleg een specifieke tijdsduur. Dan weet iedereen dat er genoeg tijd is voor het bespreken van de reguliere zaken, waardoor de teamleden met volle aandacht mee zullen doen aan het inspiratiegedeelte.


2) Geef het een naam

Door het inspiratiegedeelte een specifieke naam te geven, zul je zien dat je collega's in de loop van de tijd steeds sneller in de 'brainstormstand' komen. Dat maakt dit gedeelte van je teamoverleg steeds waardevoller. Je teamleden zullen meer automatisch, zonder te veel nadenken gaan brainstormen. Je kunt de naam van het inspiratiegedeelte vervolgens ook visueel maken. Bedenk dat met elkaar. Je legt dan een tekening daarvan of een passend voorwerp neer op tafel. Ook dat zorgt ervoor dat het onbewuste makkelijker meegaat in het vrij en intuïtief denken. Zodra je weer 'normaal' gaat vergaderen, haal je het symbool weg.


3) Doe iets fysieks

Doe iets fysieks tijdens het teamoverleg. Ga bijvoorbeeld wandelen. Of zoek een statafel op en ga staand vergaderen. Een verandering van lichaamshouding kan ervoor zorgen dat je net weer anders tegen een vraagstelling of onderwerp aankijkt.


4) Overleg in steeds andere ruimtes

Houd je teamoverleg daar waar er associaties zijn met het onderwerp dat je creatief wilt verdiepen. Bijvoorbeeld in de receptie van je bedrijf. Of ga vergaderen bij een andere organisatie. Of zoek een plekje in het winkelcentrum in de buurt van je bedrijf. Door in andere ruimtes te vergaderen haal je niet alleen jezelf even los van 'de gebaande paden', maar krijg je ook weer makkelijker associaties die relevant zijn voor nieuwe ideeën. Dit artikel verscheen eerder in Intermediair Magazine.

bottom of page