• Barbara de Lange

Klantrelátie

Design thinking; een zeer nuttige manier van denken en werken vanuit de behoeften van de klant. Samen met het Cloetta's Refreshment Innovation team hebben we dit geïntegreerd in een 'Consumer Centric Innovation' project.

En bij dit soort projecten is er altijd de reminder (ook voor mij): vergeet je eigen kracht, expertise en professionele inspiratie niet. Het gaat vooral om de relatie, de verbinding die je maakt met de behoeften van de klant. Hoe inspireert de klantervaring je, welke toegevoegde waarde levert je activiteit op?



Hetzelfde geldt voor mij, wanneer ik met mijn klanten werk: het is een voortdurende interactie. Geen enkel project of training ligt van tevoren vast: Ik speel ook in op de behoeften en ontwikkelingen van mijn klanten. Dit was ook het geval bij Cloetta. Tijdens de training consumer centric innovation kwamen we er, na gezamenlijk kwalitatief onderzoek onder klanten, achter dat we, voordat we konden brainstormen over een oplossing, een bepaald onderwerp nader moesten onderzoeken. Dus hebben we onze oorspronkelijke opzet voor conceptontwikkeling veranderd door tijd in te ruimen voor een 'deep dive' in dat onderwerp, waarbij we onze eigen vaardigheden, ervaring en inspiratie gebruikten voordat we verder konden gaan. Nu hebben we een extra inspirerende dimensie aan ons project toegevoegd en bieden we nog meer mogelijkheden om onze eigen expertise te koppelen aan de behoeften van de klant die we hebben geïdentificeerd.